måndag 5 november 2012

Workbook - 5/11

"Idea box". det första försöket, något känns som det gått lite fel.

  Övningarna blir mer och mer komplexa nu. Dagens övning var "Idea box", en övning för att automatiskt skapa nya idéer från en problemformulerings grund.

 "It is a way of automatically combining the parameters of a challenge
 into new ideas."
-MM

...Det andra försöket gick bättre. Jag rörde till kriterierna för parametrar samt variationer och la in saker som inte direkt svarade på frågan.


Idea box
  1. Specify your challenge.
  2. Select the parameters of your challenge. To determine wheather a parameter is important enough to add, ask yourself, "Woulde the challenge still exist without parameter?"
  3. List Variations. Below each parameter, list as many variations as you wish for that parameter.
  4. Try different combinations. When the box is finished, make random runs through the parameter and variations, selecting one or more from each column and then combining them into entierly new forms.
  Ännu en bra sak med att skriva dessa workbooks är att man undermedvetet reviderar och studerar sina arbetsområden ytterligare en gång.
  Med andra ord begrep jag inte helt och hållet denna övning förren jag skrev ner den i min workbook.

  Det känns som en övning i att skapa associationer, kopplingar och kombinationer som man har svårt att se i sitt vardagliga liv. Mitt egna försök till denna övning gav inga direkt jordskakande resultat, men jag började se en hel del möjligheter och spekulationer som jag inte sett tidigare. 

  Detta var den sista övningen som jag hann göra innan morgondagens deadline. Över lag har denna tid varit givande. Jag hade  en trög start, men tack vare Sanna Davidssons tips om Michael Michalkos minst sagt fantastiska bok har de senaste veckorna känts som bland de mest givande jag varit med om under min studietid. 

  Imorgon ska jag sammanfatta de övningar och insikter som jag samlat på mig under detta block.   

Hemsidan, eller i vilket fall planerna för den, utvecklas bit för bit.

   Leker vidare med designen på hemsidan om mig. Blev sporrad idag av en annons för en assisterade art director, och kände med en gång att detta var något som jag faktiskt kunde söka. Det andra jag kände var att det vore trevligt om den där hemsidan var klar någon gång. 

  Kan vara ett bra och radikalt grepp att fråga någon webb-kunnig om råd snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar