torsdag 1 november 2012

Workbook - 31/10


Slice and Dice
  1. State your challenge.
  2. Analyze the challenge and list as many attributes as you can.
  3. Take each attribute, one at a time, and try to think of ways to change or improve it. Ask "How else can this be accomplished?" & "Why does it have to be this way?" 
  4. Strive to make your thinking both fluent and flexible.
 Slice and dice känns en aning svår att applicera till mitt hypotetiska projekt, men rent konkret handlar det om att bena upp attribut kring sin frågeställning och sen studera om något kan förändras eller förbättras. Ingen direkt kioskvältare, men troligen helt ovärderlig för att få en helhetsbild och få snurr på ett grått projekt och finna en gnista i ett innovationslöst företag.


Nu börjar det likna något, Michael!

Vad som faktiskt var lite av en kioskvältare var tekniken som kom efter: Cherry Split.

Cherry Split
  1. State the essence of your challenge in two words.
  2. Split the challenge into two separate units.
  3. Split each attribute into two more attributes.
  4. Continue splitting the attributes until you feel that you have enough to work with.
  5. Examine each attribute for ideas.
  6. Try reassembling the attributes.

Välj ut de två ord som representerar essensen av din frågeställning. Min var: "Hur kan jag marknadsföra gratisdatorer?".

Alltså valde jag ut: "Marknadsföra" & "Gratisdatorer".

Från detta skapar jag attribut, eller associationer om man vill. Nog för att jag fick kalla fötter men Herr Michalko lugnar mig.

Do not worry about the correctness of the split, no two people will 
attributes the same way.
-Michael Michalko

Så här fortsätter man, tills man har tillräckligt många. Efter det tar man fram post-its och skriver ner attributen på lappar som man kan kombinera som man vill. Helt otroligt vilka kopplingar man gör när man bara tar två stycken på slumpen och känner hur tankarna går igång.

Den här var verkligen bra, något jag verkligen rekommenderar!

Think bubbles, en vanlig tankekarta?


Think bubbles
  1. Organization. Mapping presents information organized in the way you think.
  2. Key words. Ignore all irrelevant words and concentrate only on expressing the essentials.
  3. Association. Make connections, link, and relationships between seemingly isolated and unconnected pieces of information.
  4. Clustering. The maps organization comes close to the way your min clusters concepts, making the mapped information more accessible to the brain.
  5. Conscious involvement. Making the map requires you to concentrate on your challenge, which helps get information about it transferred from short-term to long-term memory.

  Precis som när förra årets tioveckors-projekts reasearch-resultat helt enkelt sa det vi tyckte vi redan visste så bör man inte måla fan på väggen i onödan.
Kort och gott, jag har nyttjat "think bubbles"-tekniken sen jag gick i grundskolan, med vilket jag antog att den var självklarhet för alla. Min klasskamrat Mie Hansson säger att det nödvändigtvis inte är så, att alla inte vet vad en tankekarta är. 
Detta kan stämma, då jag i gymnasiet träffade klasskamrater som var förvånade över att jag helt spontant började rita på tankekartor.

  Så man har helt enkelt gjort en av dessa tekniker utan att veta om det, fungerar för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar