fredag 2 november 2012

Workbook - 2/11

"A Simple thing like changing the shape of a business card can reap big dividends."


  SCAMPER förklaras nu ord för ord, innebörd för innebörd.

Substitute/Ersätt :
För att finna idéer genom ersättande, fråga dig själv:
  • Vad kan ersättas? Vad mer? Vem mer?
  • Kan reglerna ändras?
  • Andra ingredienser? Andra material?
  • Annan process eller tillvägagångssätt?
  • Annan kraft?
  • Annan plats?
  • Annan approach?
  • Vad annars istället? Vilka andra delar istället för denna?
Combine/Kombinera :

För att kombinera, fråga dig själv:
  • Vilka idéer kan kombineras?
  • Kan vi kombinera våra syften?
  • Vad sägs som en omsortering? (assortment)
  • Vad sägs om en blandning, en legering, en ihopsättning? (ensemble)
Adapt/Anpassa :

För att bli en expert på anpassande, fråga dig själv:
  • Vad annat finns det?
  • Vilka andra idéer förslår detta?
  • Erbjuder detta en parallell?
  • Vad ska jag kopiera?
  • Vem skulle jag kunna emulera?
  • Vilka idéer kan jag inkorporera?
  • Vilka kan annan process kan anpassas?
  • Vad annars kan anpassas?
  • Vilka andra idéer utanför mitt arbetsfält kan jag inkorporera?
Magnify/Förstora :

  • Vad kan förstoras, göras större eller utökas?
  • Vad kan överdrivas? Överdrivas?
  • Vad kan tilläggas? Mer tid? Starkare? Högre? 
  • Vad sägs som högre frekvens? Extra verktyg?
  • Vad kan ge extra värde? 
Modify/Modifiera :
För att modifiera dina idéer, fråga dig själv:

  • Hur kan detta förändras till det bättre?
  • Vad kan modifieras?
  • Finns det en ny tvist?
  • Ändra mening, färg, rörelse, ljud, lukt, form, utseende?
  • Byt namn?
  • Andra förändringar?
  • Vilka förändringar kan göras i planerna? I processen? I Packeteringen? 
  • Vilken annan form kan detta ta? Vilken annan packetering?
  • Kan packeteringen kombineras med formen? 
Put to other use/Nyttja till något annat :
För att finna andra användningsområden, fråga dig själv:

  • Vad annat kan detta nyttjas till?
  • Finns det andra sätt att använda den till, som den är?
  • Andra sätt att använda den, om den modifieras?
  • Vad annat kan skulle kunna göras från det här?
  • Andra utökningar? Andra marknader?
Eliminate/Eliminera :
Hitta saker att reducera, eliminera, strömlinjeforma, strunta i och förminska genom 
att ställa följande frågor:

  • Tänk om den var mindre?
  • Vad ska jag strunta i?
  • Ska jag dela upp den? Splittra den? Separera till olika delar?
  • Underskatta?
  • Strömlinjeforma? Göras liten? Kondenseras? Göras kompakt?
  • Ta bort? Radera?
  • Kan reglerna elimineras?
  • Vad är inte nödvändigt?
Rearrange/Sortera om :
Fråga dig själv:
  • Vilka andra anordningar kan bli bättre?
  • Utbyte av komponenter? 
  • Andra mönster? Annan layout?
  • Andra sekvenser? Ändra ordningen?
  • Byta verkan och effekt?
  • Ändra takt?
  • Ändra arbetsschema?
Reverse/Tvärt om :
Frågor att ställa när man använder motsatta principer är:
  • Kan jag kasta om det negativa & positiva?
  • Vad är motsatserna?
  • Vad är det negativa?
  • Ska jag vända på det? Upp och ner? Ner istället för upp?
  • Spekulera hur det skulle vara baklänges?
  • Ombytta roller?
  • Gör det oväntade?
  SCAMPER känns som en mycket omfattande analytisk modell för att finna nya lösningar på eventuella problem-formuleringar. Just nu känns det oerhört tung och invecklad men den har antagligen många starka fördelar.

  Frågan är om jag kommer nyttja den, eftersom den känns så jobbig att hantera. På den andra sidan är den bra för att gå in på djupet och verkligen analysera sönder ett ämne och kanske hitta någon gnista till att skapa en USP (unique selling point) till ett projekt.

  En annan aspekt av alla dess invecklade modeller är skillnaden mellan min lust att nyttja dem och kontrasten andras behov att bara "winga" allting och bara köra på. Nästa frågeformulering kanske ska vara: "Hur får jag andra att nyttja allt det jag läst och lärt mig?".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar