tisdag 30 oktober 2012

Workbook - 30/10



False faces-tekniken, inte helt glasklar.

False Faces
  1. State your challenge.
  2. List your assumptions.
  3. Challenge your fundamental assumptions.
  4. Reverse each assumption. Write down the opposite.
  5. Record different viewpoints that might prove useful to you.
  6. Ask yourself how to accomplish each reversal. List as many useful viewpoints & idéas as you can.


  Den här modellen bygger på de alldagliga förväntningarna som vi alla bär med oss från dag till dag. Att saker är som dom är och ska förbli så.

Det är en extra utmaning att utföra dom här teknikerna, utan ett konkret projekt.

  Genom att rada upp antalet förutsättningar som följer med utmaningen och vända dem bakom-fram (dess motsats) kan man se på uppgiften med andra ögon. 

  I mitt fall testade jag denna teknik på mitt projekt med att skapa en hemsida för att ge bort en dator till behövande.

  Datorer och marknadsföring kostar pengar. / Datorer och marknadsföring är gratis.

  Kan jag hitta något i detta? Kan jag kanske få tag i datordelar från släkt, vänner och kasserade delar? kan dessa, de jag inte behöver säljas för marknadsföring med mera?
Kanske kan jag med munlädret få med mig företag som kan se det som en källa till välgörenhet att skänka mig saker, genom att de helt enkelt litar på mig?


...Eller med andra ord: Upponer-vända uppgifter kan även dom vara korrekta. 

 Det är spännande hur Öhlins ord om att vända och vrida på ett problem slår mig i denna stund. Detta är inte långt ifrån, men det är faktiskt betydligt mera spännande.
Kanske ska man inte se alla dessa modeller som potentiella ljus i mörkret, snarare än svaret på livets gåta.

Sammanfattningsvis så känner jag att detta är en mycket bra övning för att få grepp om de fördomar och antaganden som ett ämne kan omges med. Detta ger troligen betydligt flera chanser till att tänka utanför lådan.

Imorgon blir det "Slice & Dice"-tekniken. Den verkar lite klurigare och ännu mera användbar.
Jag känner dock (som vanligt) att det går lite för långsamt, men med tanke på hur svårt jag har att läsa böcker i detta syfte så går det nog bättre än någonsin.

Dags att ta tag i saker.

Logotypen ska vektorbaseras och det än nu på en gång. Det var lite av ett snesteg och ett äventyr att utforma det utkast jag kom fram till under tryckeri-kursen. 

...Men fundamenten är kvar och jag har börjat sätt planen som jag hade då i verk. Det är glädjande att se att man aldrig lägger ner tid och jobb i onödan, särskilt inte med sig själv som kund.

Mockups av hemsidor får mig tar mig tillbaka till 10-veckorsprojektet.




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar