lördag 5 januari 2013

Workbook - 4/1 - Alignment och grids.

Sidan känns inte riktigt logisk, vänsterställande av huvudmenyn gör saken lite bättre.

  Någonstans mellan teorin i "Webbdesigners idéa book":s fokus på repetition samt så kallat alignment och tidigare nämnda fröken Amber Weinbergs uttalanden om att logotyper ska vara till vänster började jag med att försöka skapa lite mera sammanhängande struktur i min hemsida.

  Vidare så minns jag hur mina tidigare föreläsare ifrån Södra Esplandens bägge Art directors ofta talade om hur man med hjälp av  tomma ytor kan skapa luft och andrum i sin design.

Lite luft kan göra en hel del...

  Det börjar kännas betydligt mera stabilt i mitt designande på något underligt sätt. Under sommaren arbetade jag med att försöka lära mig HTML och samtidigt designa min portfolio. Jag har svårt att vara bitter över att stora delar av de arbetet inte kom fram till mål, för är det något som jag lärt mig är att bra saker (med all rätt) tar tid.

  Beträffande detta mönster av små bollar så påbörjades det, projektet från tryckeri-kursen förra året. Vi  hade i uppgift att skapa visitkort och jag trodde verkligen att jag slösade min tid. Inget jag gjorde kändes rätt och jag verkade vara den ende som hade i baktanke att detta visitkort som skulle skapas var en metafor för mig själv, vad jag gör och vad jag kan.

  Jag ville att kortet skulle vara en liknelse för vad jag vill ("en djupis" kallade en föreläsare mig för) och det är att lyckas. Vidare så köpte jag en domän med mitt eget efternamn och jag tänkte att det var ett bra och radikalt grepp att sammanfoga dem.

Detta är avståndet som de två spalterna för text har.

  Mönstret blev inte som jag tänkt mig, inte korten heller och min idé att kortet skulle ha en egen form gick verkligen åt pipan. Hela historien lämnade mig väldigt tom och en aning förvirrad, vad hade jag egentligen gjort med min tid?

  Att jag senare skulle komma att styra upp min logotyp, korten är fortfarande up-to-date (samt ganska originella ändå) och att de små prickarna börjar kännas riktigt hemma nu var ingenting jag hade förstånd att se där och då...

Skissande är det bästa sättet att få ut de där gnagande idéerna...

...Men webbkursen lärde mig att en mockup i Indesign krävs för att folk ska hänga med.


"Nu blev det faktiskt ganska töntigt..." tänkte jag. 

...Vänsterställande av välkomnandet kanske?
Tillbaka till höger, med ikoner underför sociala medier..!


Denna färg känns besynnerligt hemma för mig.

Första skisser på Sociala medier och dylikts-ikoner









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar