onsdag 2 januari 2013

Workbook - 2/1 - Skalenliga Mock-ups

1024 px i bredd är den upplösning som min bror tipsat mig om.

  Ett enormt stort misstag som jag brukar göra när jag arbetar inom webb är att inte göra skalenliga mockups i det jag skapar. Det är allt för lätt att gå smått förlorad i arbetet med de kreativa bitarna när man är rejält lyrisk och uppe i gasen.

  Detta är en ännu en del där det är bra att jag faktiskt gjort, i vilket fall ett försök till, en del hemsidor. Att veta att det är i det närmaste korkat att bygga upp en hemsida på samma sätt som man skulle skapa en häftig grafisk profil eller en bra motion graphics-film.

Gör om! Gör rätt..!

  Intervjuerna förefaller frysa in, troligen till grund av dessa ack så ljuvliga och tidskrävande helger. Dock kör jag på ändå och jag måste läsa lite mer och mot slutet av veckan börja koda fram en wireframe för hemsidan.

  Stora delar av min inspiration bygger på min kärlek till de möjligheter som finns i javascript och framförallt jQuary. Häftigt och inspirerande som det är så anser jag inte att en effekt ska nyttjas för att den subjektivt "häftig" eller (ve och fasa) "stilren".


...Annars är det väldigt svårt att skapa något som ska fungera i praktiken.


  Mitt sätt att designa påminner faktiskt till viss del om många av de Art directors som jag läste om. Jag vill ha syfte och ett genomtänkt koncept när jag arbetar, annars känns det på snudd på meningslöst. Ett exempel på detta är design och webbyrån MarsApril.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar