torsdag 3 januari 2013

Workbook - 3/1 - Riktigt bra & lärorika hemsidor.


En riktigt bra hemsida, med riktlinjer för hur en webbdesigner kan arbeta.

  Dagen påbörjandes strålande med givande feedback från min handledare Pirjo som gav givande feedback på min workbook. Det är uppenbart att behöver förtydliga mig en aning och leta lite mera research inom området.

  Bland annat tog upp behovet av att förtydliga skillnaderna mellan en webbdesigner och en webbutvecklare. Jag har arbetat sida vid sida med webbutvecklare från Blekinge tekniska högskola och det jag kan säga är att deras kunskaper i både back-end och front-end programmering vida överstiger mina, för att inte tala om PHP. Överlag ska det dock pointeras ut att deras kunskaper inom det grafiska förefaller en aning begränsade.

  Intressant nog finner jag den bästa forskningen och informationen på nätet med hjälp av google. Självklart lyssnar jag inte till vem eller vad som helst, men webben förändras konstant och webbdesigners roll med den.


  På webdesign.tutsplus.com, fann jag en riktigt bra lista på 12 tips som en Webbdesigner bör veta. Bortsett från många saker som jag redan visste eller anade, som till exempel behovet av social kompetens och värdet av att kunna sälja in sig fann jag ett antal mycket bra och bekräftade tips.


  Så glad den inre struktur-krävande lilla kritikern i mig blir! Detta tips summeras till totalt tre punkter:

  1. Researching about the client’s company
  2. Asking the client what he wants and expects from the web
  3. Pondering upon what his competitors are doing and the related industry trends
   Forskning, baktanke, behov, benchmarks och hur detta bäst kan representeras på ett företags hemsida.


"It is a general misconception that graphic designers, owing to their computer graphics skills, can also be web designers and vice versa. While this might be true in theory, there are very few professionals that bridge the gap between print-based projects and web-based projects on a regular basis.
The reality is that web designing is a completely separate field of designing, having its own flare and expertise. These are two different mediums and so the target audience and objectives of a websites are entirely different from a piece of graphic design. There is always the possibility that a graphic designers advances to the level of a web designer once he learns certain technical skills, but it’s important not to assume that a rockstar graphic designer will instantly be successful when designing for the web. For the success of your web business, you should commit yourself to the field of web designing and specialize yourself in it."-Arfa Mirza 
  Detta sammanfattar min känsla för detta område, från den första webbkurs som vi hade under det andra året på BTH till idag. Att vara grafisk formgivare är inte nödvändigtvis detsamma som att vara en webbdesigner. Självklart kan en grafiker bli en webbdesigner och tvärtom, men man ska aldrig ta förgivet att man inte behöver lära sig ett och annat om hur området faktiskt fungerar för att kunna göra ett
riktigt bra jobb. 

  "If we divide the success factors of a web designer, web designing soft skills may be one of the most important ones. As mentioned earlier, the field of web designing keeps updating at a fast pace. Every other day there is a new technique being introduced. Even if you aren’t the one programming these new tricks, a successful designer needs to learn and 
understand how to apply these techniques well.

Apart from other core design skills, it’s important to have full grasp on subjects like, the most modern HTML coding, high quality CSS for best cross browser compatibility, smart basic search engine optimization practices, Javascript UI techniques, and to build a foundational site in that you can add more pages or content with the passage of time. Having even just a general understanding of these multiple skill-sets will certainly land you a good job
 or better clients."
-Arfa Mirza 
    Så behovet av att kunna koda är i Mirzas ögon rent uppenbart. Jag håller med, det är mycket svårt att visualisera något realistiskt om man inte ens vet hur det fungerar "under huven". Det sagt så känns jag att jag har lång väg att gå inom kodandet men det är bättre att försöka än att anse att man inte bör eller är för fin för att ge sig i kast med något.

  Fokus här är på att ha en uppdaterad och tidsenlig webb-baserad portfolio, vilket är logiskt med tanke på att hemsidor från runt år 1999 knappast är något att hurra för idag. Webben är ett levande väsen och den förändras varje dag och vi bör förändras med den för att hänga med.

  Det jag kan relatera detta till är mitt framställande av min egen portfolio som jag önskar ska ha en koppling till mina framtida jobb-ansökningar. Då med snarlik design, typografi och form. En länk i det pdf-dokument som  framtida arbetsgivare fått skickar användaren rakt till min hemsida och det arbeta som jag i rådande text väljer att nominera som motivation till varför jag ska ha jobbet. 


Bra fråga, jag hade gärna kunnat dock.

  Jag valde att hålla fast lite vid frågan om designers inom ämnet verkligen måste kunna koda hemsidor självständigt eller ej. Artikelns författare, Amber Weinberg, refererar till en man som hävdar det är i det närmaste chockerande att det finns människor som kallar sig webbdesigners som inte kan självständigt skapa sina egna hemsidor.

  Hon pitchar behovet av att kunna grundläggande kunskaper inom HTML och CSS, i vilket fall. Detta kan jag nog genomföra, även om det vore härligt att kunna vara helt självständig.

Code is not visual, it’s another language. After working for several years with the 
code, you’ll be able to guess what the website will look like, but you’ll never really 
know until you test it in the browser. To be able to code, not only do you have to anticipate what the browser will do with that code, but you’ll also have to think about validation, semantics and usability. Code is left brain thinking and a lot of web designers can’t wrap their heads around the idea of it.
- Amber Weinberg

  Sen hävdar hon att det klart är möjligt att täcka bägge fält, om man vill det. Hon själv gick en designutbildning men fann att det var koden som lockade henne mest.


  Både ja och nej, enligt Amber är det viktigast att ha koll på hur hemsidor ser ut och fungerar i praktiken.

You should at least know the basics, especially about usability. You should know why there shouldn’t be 50 different link colors, why the nav shouldn’t be at the bottom and why the logo is always to the left. These sort of things will make your websites perform better and will save the sanity of your poor developer. Without this knowledge you’re not a web designer, you’re just a pixel pusher.
- Amber Weinberg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar