tisdag 6 november 2012

Workbook - 6/11

Block 2 
 Sammanfattning & Reflektion

  WB- 8/10

  Redan tidigt uppfattade jag att min önskan att producera inte hindrades av hantverksmässiga kunskaper utan av betydligt mer fundamentala ting.

  Dessa listade jag som: motivation, arbetssätt och framför allt mitt eget självförtroende

  WB- 10/10

  Började läsa Per Robert Öhlins "F*uck Logic 2". Han börjar lovande och förut språkar generellt lovande visdoms-ord om att ta risker och att man ska sträva efter att släppa taget om sitt kontrollbehov.

  Jag kan relatera detta, med viss grund i en föreläsare från Södra Esplanaden sade om mig. Att jag har ett kraftigt behov av struktur och kontroll över mitt arbete.

  WB- 15/10

  Öhlins filosofi om att misstag separerar pessimisten och optimisten slår mig hårt. Den som ser misstag som nederlag kan troligen inte vinna i långa loppet och den som ser det som ännu ett steg på en resa är i det närmaste osårbar.

  Ungefär här började jag ana att denna bok inte helt och hållet skulle uppfylla mina krav och behov kring rent konkreta tekniker. För att vara rättvis tar han upp många olika tankesätt och aspekter, men boken lyckas inte helt stilla min rastlöshet.

  Han framför dock en mycket spännande teori: att hjärnan helst vill fokusera på en enda sak i taget, vilket artar sig en aning illa för idé-generering.

Den slutgiltiga (och till viss mån enda) tekniken "35 idéer på 60 min" presenteras även en aning blygsamt nu. På många sätt påminner den om en teknik som en föreläsare under case-kursen presenterade.

  Den handledning som gavs vid detta tillfälle var mycket prövande och jag är mycket glad över att jag lyckades ta mig ur den svackan med flaggan i topp.


  WB- 16/10

  Under tiden som följde började jag mer och mer känna att "F*ck Logic 2" inte uppfyllde alla kunskapsbehov som jag hade. Konkret så började jag tröttna på boken, den var på gränsen till tjatig.

  Det var även här jag fick tipset om en bok som skulle komma att lysa upp hela mitt projekt och väcka riktig studieiver.

 Hade för övrigt ett oväntat besök med en gammal föreläsare, som inte bara kom ihåg mig och mitt fulla namn utan även prisade mitt fortsatta intresse för motion graphics med mera. Detta gav mig väldigt mycket ork och energi i en påfrestande period.

  WB- 17/10

I mina rastlösaste moment inom detta projekt har jag strävat efter att i vilket fall bättra på kunskaper, som i detta fall artade sig i så kallat HDR-foto.

  WB- 18/10

  Sabrina Vättö gav mig en artikel från Cap&Design #3 2010, om kreativitet och arbetsflöden.
Detta var mycket önskvärt, i artikeln ges totalt fyra olika kreatörers bästa tips för kreativitet.

  Innehållet är kanske inte helt renodlat, i min åsikt, och jag upplever mycket som en aning väl subjektivt men att de prisar den analoga grunden och starten till ett projekt är mycket intressant. Jag har alltid upplevt att datorn låser oss och pluggar igen möjlighets-tänkandet.

  Jag nyttjade Retriver och fann Psykologen Marika Johanssons artikel om vad motivation egentligen är.
Hon förespråkar att motivation i sig inte är tillräckligt för att få människan att utföra underverk.
Syfte, mening och rationalitet är essentiella delar, menar hon. För att det hela ska fortskrida krävs framför allt ett mål. Detta mål måste vara attraktivt och betydligt starkare än de dagliga motgångar och känslosvängar som kan vi alla upplever.
  Så mål är bra, är då delmål rent fantastiskt då?

  WB- 21/10

  Jag fann "Web designers idéa book" i detta skede. Denna bok jag inte läst så särskilt mycket av men inspirerats desto mera av.

  Bland annat ger han sin åsikt i skillnaden mellan att inspireras av något och bokstavligt talat kopiera något.

  WB- 22/10

  Jag ser en möjlighet på en nattlig promenad och springer raka vägen hem och hämtar kameran.
Lite måste jag undra, hade alla sett kustbevakningens närvaro som en möjlighet?
 
  Skulle någon annan sett betydligt flera möjligheter på vägen dit?

  Nu har jag fått nog av Öhlins "F*ck logic 2" och går direkt till den sammanfattande och avslutane uppgiften. Resultatet var platsande, uppgiften var givande men en aning bristfällig. Jag ska generera 35 st idéer på 60 minuter, själv är jag klar med detta på cirka 35 min. Mina idéer kanske skulle tänkts igenom bättre, men jag skulle ju skriva ner det första som slog mig och inte ge hjärnan tid?

En aning förvirrande.

   WB- 24/10

  Sanna Davidssons rekommenderade ThinkerToys anländer äntligen, mer än eftertraktad.
Bara efter de första sidorna har Micheal Michalko lovat mig en hel lista på saker jag kommer lära mig från denna bok -och jag tror honom.

  Det är inte bara snack denna gång, bara under den korta tid jag hunnit läsa denna dag fick jag pröva på ett antal övningar.

   WB- 25/10

  "Pure attention", att helt enkelt ge någonting sin fulla, orubbliga uppmärksamhet. Att se det som den gemene människan aldrig någonsin skulle ta sig tid, utan att känna sig dum eller otålig.

Här tas även upp "Getting Tone" att just se det som andra inte ser, genom träning.

   WB- 28/10

  Jag upplever här en udda känsla in för denna studielitteratur. Den vanliga upplevelsen är att studielitteratur är någon svårsmält och i värsta fall fientligt.
Med ThinkerToys är det i närmaste motsattsen, jag frågar mig själv: "Hur kan jag bäst maximera mitt lärande av denna bok?".

  I det förra blocket läste jag väldigt mycket på min resa till och från Karlskrona. Så varför inte göra slag i saken och resa till Karlskrona en sväng?

  Vidare fann jag en unik parallell hos tecknaren Charlie Christensen, hans uttalande om att hans jobb rent konkret gick ut på att sålla bort de värdelösa idéerna som är för vanliga.

  Här tar ThinkerToys även upp behovet av att fråga "Varför?" gång på gång för att gå till botten med sitt arbete, precis som Per Robert Öhlin gjorde i "F*ck Logic 2".

   WB- 29/10

  Thinkertoys introducerar fem konkreta tekniker för idégenereraring -ofattbart lovande.

   WB- 30/10

  False faces, en teknik för att redo ut vilka rena förväntningar, fördomar och antaganden som en uppgift kan vara laddad med. Ingen dålig start.

    WB- 31/10

  Följande teknik, "Cherry Split" är farligt nära att bära stämpeln av min personliga favorit bland dessa.
Att ta en problem-formulering, ta ut essensen av denna uppgift i form av två värdeord. Producera sen sedan attribut utifrån dessa, repetera och skapa flera utifrån de första och undersök dem sedan för idéer eller kombinera dem för maximal effekt.

  Slice & Dice kändes mera trög, i min åsikt. Att analysera en utmaning och lista så många attribut och sen ifrågasätta dem. Den känns, såhär i eftertanke, i vilket fall snabb och smidig att göra.

  Think bubbles kändes bekant -är det inte en vanlig tankekarta? Å andra sidan, är tankekartor verkligen så vanliga för gemene man?
  Det sagt, det är trots allt en teknik jag nyttjat sen grundskolan.

   WB- 2/11

  Kapitlets sista övning dominerar och tar enormt stor plats. Detta till grund av att den i själva verket omfattar åtta olika tekniker sammanfogade till en enda övning.

  Isolera utmaningen och bokstavligt talat kör över den med SCAMPER. Den är nog inte densamma efter den behandlingen dock.

   WB- 4/11

  Thinkertoys verkar aldrig sina på spännande material, jag vänder sida och bemöts med totalt sju olika nya tekniker.

  Nu bestämmer jag mig att helt enkelt bara köra på bara klättra så högt jag kan och inte oroa mig för deadlines, struktur eller dylikt.

  Det sagt, här förefaller det vara ett landmärke där ThinkerToys går över till en högre svårighetsgrad...

Tug-of-war strävar efter att lära känna de positiva och negativa krafter som finns i en utmaning innan man åtar sig att lösa dem.
  Att lära känna de negativa och positiva faktorerna för att styrka de bra sidorna och förminska de dåliga. Det här tyckte jag var spännande och det föll mig i smaken i mitt behov av att bemästra en situation ur alla aspekter.

   WB- 5/11

Den sista tekniken som jag hann göra heter "Idea box" och handlar om att kombinera och skapa nya idéer utifrån att sammanfoga de parametrar som en utmaning omfattar.

   WB- 6/11

  Det har varit ett prövande block, med relativt stora svårigheter att finna passande kurslitteratur och information som passar mitt område.

  Måhända är det en aning uppenbart vid det här laget men ThinketToys är nog bland de bästa böcker jag läst, inom mina studier, de senaste åren. Återigen så är den enda anledningen att jag läser den rekommendation från min klasskamrat, Sanna Davidsson, Ett varmt tack till henne.

Jag känner mig mera motiverad än på väldigt länge, det känns lite som man nu ser värdet av vägen och inte bara slutprodukten. Det ska även sägas att ge sig själv tid att läsa teori inte längre känns som en sådan fälla till att slösa sin tid längre heller.

Jag kommer fortsätta att läsa ThinkerToys och andra böcker inom ämnet.
Till nästa block tänker jag sätta dessa tekniker i bruk och ser vart det tar mig.

 - Joakim Klebe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar