torsdag 22 november 2012

Workbook - 22/11

Tung & informativ, berättandes om en tid då Stop Motion var vår tids 3D. 

  Det är ganska kul hur saker och ting faktiskt kan falla på plats som man bara ger det lite tid. Ett exempel är min logotyp, som jag inte riktigt var nöjd med vid dess skapande, varken utförandet eller resultatet.

  Ett annat var skissteknik-kursen, där jag visserligen var väldigt nöjd men själv kände att jag lite nyttjat metoder som kanske gick utanför uppgiften. Å andra sidan, vad är jag annat än grym som tänker utanför ramarna? I vilket fall blev jag vid slutet av uppgiften ifråga uppmanad att: "om det hade varit ett riktigt jobb så hade jag fått gör det ´på riktigt´", detta stannade kvar i mig allt för länge.


Gammalt material från avklarad uppgift blir som ny.

  Under ett tidigare block forskade Sabrina kring olika uttrycks-sätt där analogt kan kombineras med digitalt. Där och då kom jag ihåg just den tidigare nämna kursen och mitt arbete. Jag gav henne tyget som jag nyttjat samt några mock-ups från uppgiften.

  Nu när vi skaffat ett projektrum tog hon med sig tyget och det har blivit en rätt så fin duk. Att se den varje dag fick mig att börja tänka: kan detta nyttjas på ännu ett sätt?  

Aldrig hade jag trott att jag skulle nyttja dessa igen.

  Lite grävandes i min externa hårddisk gav resultat, inte nog med att jag hade kvar alla photoshop-filer utan jag hade även namngett lagerna enligt rent benhård standard.

  Mest förbryllade av allt var att jag när jag jobbade som hårdast med detta arbete tile:at mitt scannade tygstycke, det vill säga de kan passas sida vid sida som en tapet. Ibland förvånar jag mig själv.

Old paper på tygstycke, för den där smutsiga känslan.

Anteckningar är roligare analogt & med Post-its.

Hela Digitalbildproduktion är relevant i en Stop Motion-produktion..!

  Har börjat läsa "The Art of Stop Motion", av Ken A Priebe. Där beskriver han bland annat hela produktionsvägen, kortfattat. Jag finner flera punkter på denna lista fascinerande, inte bara för att varenda inriktning i min utbildning har en plats inom denna process utan även att jag nästan kan finna en roll för mig själv i den.

  Jag har mycket kvar att läsa, men det verkar lovande. Imorgon är målet att vi ska vara klara med vårt manus innan vi går hem, vi får se.

Unboxing, nu i min Workbook.

  Min beställda Raspberry Pi kom med posten idag. Jag trodde att jag skulle behöva hämta den men som bekant är den ju väldigt liten och det gjorde att posten levererade den direkt istället.

  Sugen på att åka upp till brorsan och börja mecka med den. Det finns en hel rad med saker man kan göra med den och spel som kan köras. Framför allt är jag sugen på att bygga och designa en låda till den, underligt nog. Jag och brorsan, precis som förr.

Stor som ett kreditkort, som utlovat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar