fredag 16 november 2012

Workbook - 16/11

False fases, fördoms-dödande teknik.

   Ide-genereringen gick över all förväntan och precis som  litteratur inom ämnet utlovat blir de bättre ju fler man skapar.

  För övrigt testade vi att nyttja ThinkerToys-tekniken false faces med problemformuleringen: "Att skapa en Stop Motion-film".


Antaganden, dess motsatser, utmanande av dess antaganden och avslutningsvis fyra stycken konkreta lösningar på dessa.

  Till en början tvivlade jag, som vanligt, på att tekniken skulle ge något resultat, men det gjorde den verkligen. Vi fick en mycket bra överblick över de negativa krafter som finns kring detta projekt, närmare bestämt prestigeångest och den dåliga vanan att förkasta.

  Vi måste se värdet av de små sakerna i gör och inte bara värdesätt målet som vi gjorde under 10-veckorsprojektet. 

Studerande av gruppkamrats analoga Workbook som källa till idéer, varför inte?

På eftermiddagen lade vi tid på att idé-generera, inget är för dumt, inget är omöjligt. Jag kom på att jag aldrig studerat min gruppkamrats workbook. Precis när jag skulle sätta mig vände jag mig om och hämtade en bunt post-its: jag anade att det skulle kunna komma något produktivt ur denna läsning...

  Vilket visade sig stämma mycket bra, fem idéer, bara sådär..!

Totalt 41 idéer på en och en halv dag...!

  Det finns oerhört mycket möjligheter inom denna fördjupning och visionerna sträcker sig så långt fantasin kan nå. Helt otroligt att man kan generera så många idéer på så kort tid och det bästa är att vi kan kombinera dom helt fritt!

  Jag har satt i system att sammanfatta veckan i pdf-form, printa och sätta upp denna sammanfattning på väggen. Allt för att se processen och se värdet av vårt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar