tisdag 27 november 2012

Workbook - 27/11

Målet var att framställa en våtrumstapet som kan tänkas ha suttit där sen sent 70- till 80-tal.

  Tapeterna för grönsakshandlaren Herr Kanins rörelse, "Frukt-Nyfiken" började ta form. Här finns mer än plats och behov av grafikern i mig att komma fram.

 Angående höjden på tapeterna i fråga så var de mått som en vanliga A4 har aningen för kort. Detta löstes genom att dela upp bilden i fråga i fyra separata rutor som skrevs ut istället 4 ark. Att det blev mera avskalat och fick mönstret att framträda mera är bara positivt och främjar känslan som vi vill framhärda.

  Fungerade bra, men det gav mig en rejäl huvudvärk av att få ihop det. För att inte tala om att lösningen för att få mönstret att passa, genom att spegelvända dokumentet, krävde att jag sparade om varenda ruta i en separat fil och enhet. 

  Det hjälper verkligen inte att jag betalar själv för varje ark, att skolans system envisas med att ha default på svartvitt-dubbelsidigt samt att jag måste springa till biblioteket eftersom jag inte är välkommen att skriva ut i lärarnas skrivarrum, som har samma skrivare -"av säkerhetsskäl".

A4-formatet visade sig vara för lågt på höjden, så jag gjorde en tapet i fyra stycken separata.

Vidare så kom Sabrina på lysande idéen att ta sig tid att kapa dessa A4:a på mitten, för att ytterligare ge en känsla av tapetsering och inte att vi klistrar på papper som vi printat.  Klistertuben av så kör vi igång..!

  Jag hoppas att jag lyckats med att balansera kompositionen lite bättre, större mönster gav mera harmoni till tapeten på många sätt och vis. Min gruppkamrat är i det närmaste expert på att arbeta med olika former av vätskor för att manipulera papper och material på många udda och spännande sätt. Det ska bli spännande att se vad vi kan åstadkomma.

  En sak som slog mig, bland alla andra saker som kan nyttjas till något annat i mindre skala, att till exempel sugrör kan bli väldigt bra dåligt dragna rör i Herr Kanins sunkiga butik..?

Ett skrikigt rött golv, balanseras med gröna toner på tapeten.

Det lilla huset i projektrummet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar