lördag 29 december 2012

Workbook - 28/12 - Första skisser på hemsida


 
Portfolios pratar för mycket. Det påstås för mycket och visar för lite.

  "Webdesigners idea book" berättar i detalj om hur man kan bygga upp en hemsida och man får faktiskt kämpa för att hänga med och förstå vad Herr McNeil egentligen menar.

  "Alignment", till exempel talar om att innehållet ska hålla ett strukturerad stuk, där man inte blandar bredder på bilder och texter ju längre ner man kommer på sidan. Det finns dock undantag, där man kan göra något unikt och eget av designen, men då ska detta agerade självklart ha ett syfte.

   Det ska sägas att jag både förstår och blir en aning förvirrad av denna bok,  men det är väl till viss mån vad det handlar om att lära?

Ju mer man kan ta bort, eller ersätta, desto bättre. 

  Jag har börjar skissa på upplägget för den hypotetiska hemsida som är en del av mina metoder. Överlag så anser jag att behovet av ett koncept är som stort även i representerande av mig själv. För att ha fungerande, tillgänglig och bra portfolio så måste hemsidan löpa hela linan ut. 

  Inte nog med att jag ska kunna stå för den, hemsidan måste även kunna svara på det behov som den skapats för: en plattform för arbetssökande. 

  Med detta i åtanke så ponerar jag scenariot i hur jag söker ett jobb inom, exempelvis, motion graphics. Min pdf som bifogas till arbetsgivaren bör ha en snarlik design med den på min hemsida och viktigast av allt så ska de referenser till tidigare arbeten vara hyper-länkar till olika underkategorier på hemsidan.

   Med andra ord så knyter man ihop det hela, mer eller mindre, då kan man väl ändå inte misslyckas?

Rättning av innehåll på en hemsida: att ha ordning, struktur och logik.

"As design is translated into reality it reality, it often becomes tedious and difficult to replicate the alignment established in the original design. Not only is it a challenge it can also be easy to overlook these carefully crafted details entirely. An awareness of design on this level can really help a developer into the translation process."
 -Patrik McNeil - Om designprocessen och att skapa hemsidan - (Sid - 20)

  Patrik McNeil sammanfattar min känsla för detta ämne ganska så pricksäkert i detta citat. Hur kan tidigare nämnda webbdesign-byråers modeller för hur en grafisk formgivare ska jobba fungera, när det uppenbarligen finns en klyfta och ett avstånd mellan de olika parterna?

  Jag skulle i vilket fall ha väldigt svårt att släppa ifrån mig arbete, där arbetet knappast talar för sig själv i vad jag egentligen vill säga.

Någon som minns att jag nämnde den här?

  På ett annat håll så har min mini-dator, Raspberry Pi:n, anlänt. Att köra ett grafiskt användargränssnitt känns i det närmaste som sirap på detta lilla underverk. Dock fungerade multi-media operativsystemet XBMC mycket bra (för film och musik).

  Som en liten server vore den kul också, med en extern hårddisk (finns en liten 40 giga-bytare som vill vara med). Datorn är knäpptyst, diskret och framförallt så lär den dra ungefär 2-5 watt, härligt på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar