torsdag 27 december 2012

Workbook - 27/12 - Kontaktande av Grafiska formgivare & Byråer.

Grafiskformgivare & webbutvecklare i ett.

  Nyfiken på hur olika sorts individer arbetar inom webb så  började jag leta, rent spontant, efter målpersoner för min undersökning. Jag fann bland annat Grafix Studio, vad som förefaller vara ett enmansföretag med bred kompetens. 

"Jag driver företaget Grafix Studio webbdesign. Som ni kanske redan har förstått så är jag en webbdesigner / grafiker. Jag är till mestadels självlärd, men har genomgått en treårig utbildning i Multimediateknik på Lunds Tekniska Högskola. Där fick jag lära mig designteori, människa-media-interaktion, Internetprogrammering, Photoshop, Illustrator, XHTML/CSS, Flash, typografi, m.m."
-Antonio Riveras, webbutvecklare.

Detta låter väldigt bekant, rakt ner till att även han går en Tekniska högskola. Han förefaller driva företaget själv, vilket jag finner väldigt spännande. Hoppas han svarar på mailet, det vore givande att få ta del av hans erfarenhet.


Stora byråer har alltid lockat mig.

  Vidare så kontaktade jag en mängd stora och imponerande webbyråer i samma syfte. Även där finns en process och en roll för den grafiska formgivaren, som visserligen skiljer sig väldigt mycket ifrån Antonios en mansföretag men jag vill så många aspekter som bara går.

  Det känns relativt långt till rollen som webbdesigner (eller kanske ditto -utvecklare?) men vackra, simpla hemsidor med ett koncept i ryggen väcker en känsla av att vilja vara med inom mig än. Bara det enda besök som jag gjorde på Milou i Karlskrona väckte denna känsla inom mig. 

  Eget företagande känns som en nödvändig och bra komponent i mitt kommande arbetsliv, men att få vara del av en stor, betryggande och imponerande designbyrå är något som jag önskat sen jag var 17 år.

Härligt vad man kan göra med design och internaktivitet.


Winston har en design som jag gillar, luftigt och rogivande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar