onsdag 26 december 2012

Workbook - 25/12 - Smärre frustration.

Carl Johan Hane, född 1965, Art Director.

  Det vore skönt att säga att projektet går precis så smidigt och fortskridande som jag hoppats men för att vara ärlig så känner jag mig en aning förvirrad och frustrerad.

  Böckerna som jag ordnat som kurslitteratur känns relevanta men min vanliga oro och absintens gör det, som bekant, mycket svårt för mig att sätta mig in deras innehåll.

  Vidare information om de högre grafikerna, (som jag vill kalla dem) delger mig information kring att det är fler än mig själv som bryr mig om att saker och ting ska ha ett syfte.

"För mig räcker det inte att reklam kommunicerar. Jag vill att den
ska ha ett estetiskt värde."
...
"Är frilansandet ett sätt att följa sina ideal i utbyte mot sämre betalning?"
-Carl Johan Hane, "Vad gör en art director?", (Sid 65) 

  Just nu känns det som om dagarna bara flyger iväg, helgdagar och allt. Som vanligt känns det som om man ligger efter på någon konstigt sätt. Måhända är det storleken på ämnet, det finns väldigt många aspekter inom webbdesign, eller kanske bara den vanliga rastlösheten som gäckar mig.

  Det har blivit hög tid att skifta bok, "The Webdesigners Idea book" får komma i fokus härnäst. Nog för att en art director kan jobba med webb från och till men mitt fokus är på processen i den roll en grafisk formgivare kan ha.

  Jag är fortfarande nyfiken på var gränserna för denna roll kan börja och sluta. Gör de/man bara småsaker? Hur mycket får de bestämma och vad går först i prioritetsordningen?

  Ju mer jag tänker på saken blir det uppenbart att jag bör lägga fokus på att få tag på folk inom branschen att intervjua och på detta sätt få raka samt tidsenliga svar.

Se vad man kan hitta när man söker.

  Dreamscape Design, en kommunikationsbyrå, bidrog med sin bild av hur en grafisk formgivare kan, eller kanske, ska arbeta. Metoden summerad prisar kontakten med kunden och värdet av att lyssna, göra ordentlig research och styra kunden i rätt riktning. Denna process får en, i mina ögon märklig avslutning med summeringen av att den grafiska formgivaren helt enkelt lämnar över sitt jobb till utvecklarna av (i mitt fall) hemsidan.

  Detta avslut medför risker i mina ögon. Om jag, som grafiker, inte förstår utvecklarnas uppgift och arbete väl nog så kan samarbetet bli lidande. Vidare så låter det väldigt mycket som något i en nästan industriellt och fabriks-artad modell där alla gör sitt jobb och engagerar sig inte i något större eller relaterat.

  Det var dock lärorikt att blicka in i deras syn på det arbete som väntar mig. Jag bör försöka kontakta så många som möjligt och så snart som möjligt med tanke på hur mycket ledighet folk har för tillfället. 

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar