söndag 23 september 2012

Workbook - 20/09


Ny dag, nya möjligheter!

  Min Imac är tillbaka men min plats ersatt, så nu sitter jag lite avsides i ett hörn.
Dock närmare redigerarna nu, vilket är skönt för att kunna ställa frågor.

---

  Lennart tipsar om redigering:
Lägg in all text med korrekta typsnitt och radavstånd med mera innan du börjar med layout med bilder mm.

---

  Detta skiljer sig ganska kraftigt från den generella framtoning som jag är van vid från BTH. I min utbildning ställs bilden ofta över texten.

---

  Anders Hall kom på tal igen, mycket duktig tidningsdesigner och arbetat med mycket av Sydöstrans Layout.

Newspilot underlättar arbetet markant för Sydöstran, vid skapande av artikel nyttjas rent automatiskt
en mall för rubrik, ingress brödtext med mera som vid applicerande
(skapa textblock > gå till newpilot > cmd + m) lägger in allt i korrekta typsnitt.

Programmet har bara funnits en kort tid på tidningen, bara cirka två år.

---

Val av bilder är mycket trixigt, man kämpar för att välja en bra bild men inte densamma som den största konkurrenten Blekinge Läns Tidning.

---









  Arbetsuppgifter kom in mycket sent för mmig denna dag, efter mer än halva dagen. När jag fick uppgiften var det nya tag, en artikel som som skulle dra över två sidor. En hel del nytt och jag kände mig en aning vilsen igen.
  Många saker har jag inte fått riktigt förklarat för mig som jag nästan förväntas veta. Dock var den första uppmaningen om att de inte hade tid att hjälpa mig som tur är inte helt sann och jag kom imål mot slutet.

Inte den mest stimulerande dagen, men resultatet var verkligen konstnärligt och inspirerande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar