lördag 15 september 2012

Workbook - 10/09 - Första dagen på Sydöstran



Ett Riktigt bra första intryck, alla är lugna, trevliga och tillmötesgående.
En stor skillnad från Milou med sina förefallande höga krav och ångestladdade attityd.





Rent generellt en väldigt proffsig och tillmötesgående ton där de förefaller se min närvaro som en möjlighet.

Nätverksprogrammet (för tidningsarbete) Newspilot verkar vara ett fantastiskt verktyg för nyhetsarbete.

Första erfarenheten av mac känns väldigt bra, terminalen från Linux är här också!
Skillnaden känns inte särskilt stor och jag tror jag lär mig med tiden.

Ang Blekintetrafikens sista tåg, runt 21:30 så löser sig detta gallant, de planerade mitt schema kring mina möjligheter att närvara.

Fick börja arbeta skarpt med layout direkt! Det finns en hel hög med genvägar och snabba trick att beaka inom det här området. Exempelvis "styckeformat" ger möjligheten att spara olika förinställda fonter samt storlekar för olika stycken, med olika lathundar.



Denna första dag fick jag även omdelbart rycka in som fotograf vid behov. Gunnar tyckte jag använt ljuset väl och gjort ett skitbra jobb. Med erfarenhet inom skrivkunskaper, för denna tidning faktiskt, och fotokunskaper lär detta bli en merit. Dock undrar jag om jag verkligen skulle trivas inom denna bransch... kanske är den en aning för monotom och repetiv för min smak. Eller så är jag bara van vid ett högre tempo med mera stress.  

Redan nu första dagen ser jag Sydöstrans dilemma med en smärre identiteskris. Gemene man tror nästan alltid att BLT & Sydöstran är samma tidning, vilket inte stämmer alls. De är i det närmaste konkurrenter, dock med en gemensam sportavdelning och en gemensam web.

Just den gemensamma webben är det stort problem, ett stort antal artiklar från inte publiceras pga deras likhet med den andra parten eller konkurans.
Dock visade Gunnar mig en dedikerad web för Sydöstran, så den kanske finns?
Detta måste kollas upp, om den existerar kan en modell likt INET.se:s fråga ang vilken väg man vill gå vara en lösning på en hel del material som blir totalt förvanskat.

Alternativt kan en application vara lösningen. Med en loggin för att komma till den dedikerade sidan för just endast Sydöstran.

Noterat: BLT/Sydöstran har en gemensam applikation, men ingen som fokuserar endast på vardera tidning. Förloras inte mycket material och arbete på detta sätt? Förutom det visades det tydlig irritation mot It/Webavdelningsen dåliga kolla på att uppdatera frekvent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar