lördag 15 september 2012

Workbook - 13/09 - Handledning med Jens och Prijo




I nuläget av denna handledning mig inte direkt några konkreta svar (vilket kanske inte var syftet) utan lämnade mig med en längtan efter min examen och utrymme från akademiens värld.

Måhända lurar jag mig själv, arbeteslivet är nog teoretiskt så det förslår när jag tänker efter.

I Karlskrona väntar mig kultursidorna i morgondagens Sydöstran.

Det jag faktiskt fick ut avhandledningen var att jag måste begära tid från min praktikplats till att fullfölja mitt syfte: Att hitta skillnader och likheter inom redaktionellt arbete i stora och små format.

Ingen litteratur eller någon som helst hjälp med detta heller, uppmaningen att besöka Kent för en andra runda är att glömma. Jag behöver inte flera uppmaningar att googla på en sökmotor som jag inte ens kan få tag på.

Uppmaningarna om att börja författa intervjufrågor var en bra idé, även om jag redan börjat, tyvärr räcker det inte alls till för att tillfredställa skolans behov.

Ang workbook är jag mera förvirrad än någonsin och från skolans sida verkar det som om de anser att de varit glasklara med dess upplägg.

Om det är gynnsamt för mig (samt om det är vad som önskas) kan jag nyttja min bildblogg som plattform för min workbook.

Får hoppas på handledning som ger svar och inte mera frågor i framtiden.

Mycket bra böcker framfördes dock på mötet! Jag lär nyttja dem i mitt nästa (spekulerade) block: interaktionsdesign.  Dock har jag börjat spekulera i om vilka ramar jag ska fördjupa mig i inom området... interaktionsdesign känns som ett avsevärt stort område. Min första tanke var inom webb och det har inte släppt men jag vill alltid studera saker som kan appliceras på så stora ytor som möjligt.



Arbetet på tidningen känns enormt segt idag, på något sätt känns all trygghet och känsla av kunskap inom det här området som helt bortblåst.

Börjar dock få kläm på visa delar av arbetet, med alla hotkeys & textroddande.
Det är otroligt kul att ha en egen arbetsstation, man känner sig nästan lite viktigt.

Det talas lite om hårdare tag här på arbetsplatsen, att de inte "Börjat köra med mig än". Låter lite otäckt men så här långt har de varit väldigt pedagogiska och jäklar vad mycket man faktiskt lär sig!

---

Enligt de anställda på Sydöstran inhandlar ofta de mindre tidningarna den bästa programvaran för nätverkande inom tidningsskapande. Detta för att kompensera för den mindre besättningen på tidningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar