söndag 28 oktober 2012

Workbook - 28/10

Problemformulering, nu i min bok.

  En ny taktik för att finna ro, motivation och lust för att läsa är att just resa. I mitt fall kan och vill jag inte resa till andra sidan landet, men en kort och gratis resa till Karlskrona göra mig gott.

  Problemformulering tas upp, om hur man kan se en annorlunda lösning på ett problem genom att formulera om vad problemet verkligen är. Där fick man så man teg, med sitt arbetsplans-gnäll.

  Är inne på min fjärde dag på övningen som kallas Affrimation, imorgon är den sista dagen jag enligt TY ska göra denna övning... en utvärdering om dess effekt känns befogad.

  Precis som Robert Öhlin med sin bok "F*ck Logic 2" så pratar "Thinkertoys" författare om de många "WHY?:s" som rent av måste ställas för att få bukt på eventuella problem och frågor.



  Lite avstickande kanske är seriefiguren Arne Ankas tecknares tips och råd om kreativitet från seriealbumet: "Jag Arne".

"I regel handlade mitt jobb om att sålla bort de första, alldagliga värdelösa idéerna."

  Det här stödjer vad Öhlin sade i "F*ck Logic 2", framförallt i hans "35-idéer på 60 minuter"-övning. Det förefaller som om det är dags att svälja egot och bara inse att man får vara beredd på att förändras om man vill lyckas. Den första idéen är inte den bästa, men det är det första steget mot den bästa idéen.

  Charlies tips för att bli kreativ:
  • Drick otroligt mycket kaffe, de bästa idéerna kommer när du svettas fram dem.
  • Ta en promenad, och ta med dig ett block!
  • Sista utväg, ta ett långt riktigt varmt bad.


Webbdesignern smyger fram, lite diskret.
 Det talas i Thinkertoys om att föra en regelbunden journal och finna problem som man finner intressanta att lösa. Att se möjligheter och inte problem.


  En mycket intressant punkt som tas upp är att skriva upp din "benefit" med varje jobb eller projekt du tar dig ann. På svenska skulle man kunna översätta det till förmån, men "benefit" är betydligt mera laddat. Vad får jag ut av detta? Vad kan jag lära mig? Med mera.

  Mycket intressant, inte ofta som jag tänker på detta sätt.


En idé jag haft sen i somras. Helt knäppt?

  Under sommaren fick jag en galen idé till ett projekt. Tänk om man kunde anordna en tävling på nätet där vem som helst fick pitcha sitt behov av en produkt (i det här fallet en dator) och den som ansågs förtjäna den bäst vann den.

  Dom senaste åren har jag bokstavligen badat i kastad och hittad IT. Jag har lagat, fixat och sålt så mycket skrot så hälften vore nog. Tänk om jag kunde nyttja mina kunskaper inom allt jag lärt mig här för att hjälpa någon annan?

  Det är väldigt mycket jobb bakom för att få  det här projektet att flyta på, men det vore otroligt kul att få ta steget ut i entreprenör-tänket-

  Om jag minns rätt pratade Mikael Gunnarsson från Netport om att man skulle komma till honom med idéer, vad har man att förlora?



3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Joakim!
    Tycker du resonerar klokt och känns som du kommer fram till spännande metoder som går att implementera inom grafisk design.

    "Är inne på min fjärde dag på övningen som kallas Affrimation, imorgon är den sista dagen jag enligt TY ska göra denna övning... en utvärdering om dess effekt känns befogad." - Hur går dina tankar kring övningen och är fyra dagar för kort eller för lång tid?

    "Problemformulering tas upp, om hur man kan se en annorlunda lösning på ett problem genom att formulera om vad problemet verkligen är. Där fick man så man teg, med sitt arbetsplans-gnäll." - Spännande att höra vad du kom fram till och om det går att koppla till framtida projekt och arbetsplaner?

    "Under sommaren fick jag en galen idé till ett projekt. Tänk om man kunde anordna en tävling på nätet där vem som helst fick pitcha sitt behov av en produkt (i det här fallet en dator) och den som ansågs förtjäna den bäst vann den." - Kanske går att testa det under ett senare block eller under KEON 2013?

    "Om jag minns rätt pratade Mikael Gunnarsson från Netport om att man skulle komma till honom med idéer, vad har man att förlora?" - Klar du ska snacka med Micke!

    Hälsningar från dina handledare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Jens, kul att se att ni kommenterar!
      Har missat att ni gör det, ska läsa igenom allt ni skrivit.


      /Jocke

      Radera