tisdag 2 oktober 2012

Workbook - 02/10


  Den sista dagen under min praktiktid på Sydöstrans redaktion i Karlskrona.
Upp till bevis och inget annat, för idag var de underbemannade.


























  Layoutade Mat&Vin till 4/10, lyckades göra ett jobb på några timmar som den senaste och enda gången jag gjort det tidigare tog mig lite mer än en dag.

  Med refererade till det tidigare tillfälle som jag skapade sidan gick det som en dans.
Måhända en aning likt mitt tidigare upplägg, men jag visste att jag hade mera att göra och Lennart frågade till och med om jag snart var klar när jag hunnit 2/3 av vägen.






















  Dagens största moment och genombrott kom en aning senare, runt 18:15. Lennart visade mig motorsidorna och sa att jag skulle göra ett uppslag, att en artikel på varje sida var att bra.

  Jag skrattade och sa att det här var lite som ett eldprov, om jag skulle hinna på de timmar som var kvar. Han svarade: "Ja, är du klar om en timme vore bra."

 Utmaningen antagen, må det bära eller brista, tänkte jag. Layoutade som aldrig förr och kämpade för att hålla modet uppe. Runt 18:55 var jag så gott som klar, meddelande detta till

  Lennart som svarade med en mening jag inte kommer glömma i första taget:

"Jag känner att jag verkligen måste berömma dig, det känns verkligen som du har känsla för det här. Man behöver bara visa dig något en enda gång, sen kan du det." 
 -Lennart Nygren, Nattchef & Redigerare på Sydöstran.

  Jag hann, otroligt nog. Nu kan inte ens jag med min pessimism förneka att har jag utvecklats. Inte nog med att jag klart sidorna, jag han bli klar för dagen nästan två timmar tidigare än vanligt.

  Den här perioden har varit bland den bästa under hela studietiden, otroligt skönt att se en verklig arbetsplats... inga latmaskar, skeva direktiv eller luddiga uppgifter.

  Ingen och inget att kompensera för, ingen som tar en för givet. Bara en riktig arbetsplats där alla proffsiga och verkligen har åldern och erfarenheten inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar