torsdag 18 oktober 2012

Workbook - 18/10


På det igen, börjar man tveka tar man tid för sig själv & återkommer senare.

Kreativitet & arbetsflöden inom grafisk design.
Cap&Design #3 2010.

  Dagen till ära har gått till att söka forskning på nya håll. Tyvärr så hade inte boken Thinkertoys kommit, jag får hålla mig tills på tisdag.

Artikeln beskriver tre grupper med kreatörer som beskriver sina bästa tips och arbetssätt. 

Väldigt filosofisk, att helt enkelt böja sig för behovet av att att rast och lita på att det löser sig.

  "Alla behöver olika sätt att få igång den kreativa tänkandet. Vi jobbar alltid tillsammans analogt under den första delen av den kreativa processen. Idéer formuleras och skrivs eller skissas ner, långt innan datorn ens sätts på."
- Paul & Eva.

Deras styrka är att jobba i par säger de och deras speciella verktyg är varsitt skiss-block och varandra. 



Var framåt & kämpa på (bortsett från en kaffepaus).

  "Man hittar sitt sätt att arbeta utifrån de sammanhang man hamnar i."
- Pontus Frankenstein

  Han säger att hans egna arbetssätt formats utifrån ren erfarenhet (vilket förefallar ha varit hårda bud) och ingen direkt modell. Pontus säger att det första han gör när han får ett uppdrag är att gå till botten med problemet. Ta reda på förutsättningarna och analysera uppdraget.


Så konkret, i punktform och allt. 

  "En workshop med arbetsgruppen sätter fart på idéerna"
- Susanna Nygren Barett

  Hon finner inspiration i platser och omgivningen främst. I hennes fall handlar det om Gotland. Detta kan jag till viss del förstå, själv har jag mycket svårt att arbeta i min lägenhet och även svårare att arbeta med min familj i min närhet.


Psykologen Marika Johanssons artikel om motivation.

  Vidare sökande på informationsnätverket Retriver gav en artikel om motivation och dess uppbyggnad 
med mera. 

  "Motivation i sig själv inte tillräckligt för att åstadkomma saker. Rationaliteten måste med och människor måste ha ett mål och en mening med sin färd. Målet är dit vi ska. Det måste vara attraktivt och viktigare än de dagliga känslosvängningarna.

 Målet måste tåla att man inte orkar, vill eller känner lust att göra en viss sak just nu – eller i en kortare period.
 Ett mål bör vara realistiskt och mätbart för att man själv ska kunna veta hur man utvecklas och när målet är uppnått.  Målet måste också vara personligt på så sätt att du känner att du jobbar för något som är viktigt för dig själv."
- Marika Johansson

  Mycket intressant, i sin helhet tolkar jag detta som om alla måste ruskas om och påminnas om vad de håller på med och hur långt de faktiskt tagit sig.
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar