fredag 19 oktober 2012

Workbook - 19/10

Codecademy Ungefär som W3Schools, men med fokus på Javascript.

  Idag gav webbläraren Anders (Masse?) mig två mycket bra länkar till sidor som lär ut javascript från grunden. Under sommaren studerade jag HTML & CSS för att försöka arbeta mig fram till javascript och slutligen nå fram till att nyttja jQuery.

Javascript garden, ett mera avancerat alternativ. 

  Många andra hade troligen gått direkt till att nyttja jQuery, men jag gillar att krångla till det och göra det svårt för mig. Jag tror på att behärska grunderna i något, att förstå, istället för att bara slänga in kod.
Jag ser fortfarande stora möjligheter med att behärska detta programmeringsspråk.

---

Öhlin gav ett par bra poänger om arbete med copywriting inom reklam & grafisk design. Att undvika adjektiv och istället ta det ett steg till -exempelvis: "hård kritik" skulle även kunna beskrivas som "svidande kritik". Vilket är mera utmålade. 

För att närma sig människor med copy måste språket målas med färg, känslor och attityd. Detta kan vara: "han gick därifrån" vs "han vinglade därifrån".

Han summerar att bilder förför och i regel upplevs som mera trovärdiga än text.

"Det jag hör glömmer jag, 
Det jag ser minns jag,
Det jag upplever , förstår jag."
-Kinesiskt ordspråk.
----


 Ny litteratur behövs, jag tror nästan att jag läst nog om olika tankesätt för att knäcka en nöt. Dock är boken väldigt bra och antagligen gynnsam som referens inom grafiskt arbete. 

  Min abstinens visar sig tydligt under denna dag. Vad i hela friden har jag gjort med min tid? 
Var dag ska ha ett värde och ett syfte, annars kommer hjärnspökena och ska ha sitt.  

  Hubben var för övrigt ockuperad av webbeleverna vars lärare säger att jag gärna får stanna om jag är lite tyst. Skulle inte hubben alltid finnas där för oss och inte som en resurs för den lärare som vill fixa sig en schysst lokal? Tvivlar kraftigt på om jag skulle får rätt i denna fråga, om jag tog upp det med någon.


2 kommentarer:

  1. Vad har programmering med din frågeställning att göra?

    SvaraRadera
  2. Enligt vad Pirjo sa dom första dagarna i hubben så var kriterierna för WB:ns innehåll det som inspirerar oss, som skisser med mera.

    Och jag är inspirerad av Javascript och dess kreativa design-aspekter.

    SvaraRadera