måndag 1 oktober 2012

Workbook - 01/10


Den näst sista dag på min praktiktid hos Sydöstran.

---








  Tips från Lennart, att lägga på en diskret drop-shadow (motsvarigheten för Indesign) för en mera enhetlig känsla.












  En otroligt påfrestande dag, vakna mitt i natten med mardrömmar och sen var den dagen förstörd. Inte känt mig såhär utnött och sliten på en evighet.

Folk var dock väldigt förstående, nyhetschefen Maria undrade hur det var med mig och sa att jag skulle ta det lite lungt.

 "Ta en kaffe och slappna av dethär klarar du."
Hon sa även att en redigerare var sjuk, Lennart hade hälsat att jag lätt kunde fylla hennes plats.

Med glädjen för förtroendet kom förstås den vanliga prestigeångesten, som faktiskt följt mig hela dagen i samspel med tröttheten.


  Inom denna sinnesstämning upptäckte jag ett antal saker: är man stressad och mentalt en aning inträngd så kan man knappast se några möjligheter. Det var först under lunchen jag nästan slog mig för pannan när jag insåg ett antal möjligheter och lösningar för min kniviga layout-uppgift.
 Detta i sig löste inte allt men jag kom igång.

























Marie tittade på det jag gjorde och gillade inte en del (inte jag heller) och drog upp mig ur denna svacka.

Marie hade för övrigt bakat äppelkaka till minne av min sista dag då hon var här. Någonting måste man uppenbarligen gjort rätt. Köpte själv en chokladask, som tack för all tid de lagt på mig.

Som slutsats lyckades jag göra totalt tre sidor layout idag (2 upplägg) där jag hade förproducerat den andra halvan. Detta förvånade både den ena och den andra: "När gjorde du det?", undrade Lennart.

Måhända inte mindre än jag brukar hinna med, men jag höjer alltid min egen krav-ribban spontant, så destruktiv är jag. Igen, jag var klar i tid för att ta en tidigare tåg

-färdiggnällt för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar