måndag 23 september 2013

Piggare ikonografi

De gamla ikonerna var korrekta, men kanske lite grå?

Innan jag började mitt sista år på BTH sökte jag ett stort antal praktikplatser, en av dessa var på en mycket känd webbyrå i Blekinge. Kanske till och med deras största, vilket inte säger särskilt mycket med en såpass liten ort.

I vilket fall var jag mycket imponerad av både deras profil och deras faciliteter, väldigt storstad och minst sagt inom ramarna för mitt syfte med att studera. Allt sagt och gjort så hamnade jag inte där men jag fann en mycket fin praktikplats på jättefin tidning i närheten.

En av de saker som jag dock tog med mig från detta möte var introduktionen till "info-graphics". 
"Så vad är..?" Grafik som beskriver en funktion på en webbsida utan att brukandet av text. 
Där och då drog den verkställande direktören på företaget drog liknelsen med en nödutgång-skylt och det klickade direkt -saker och ting ställdes i ett nytt ljus. 

Lite så handlar det om att finna metaforer som alla förstår, knappast det lättaste uppgiften man kan ha?   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar