söndag 2 december 2012

Workbook - 2/12

Desmond, grisen som älskar att bada bastu & göra äppelmuffins.

  Teori genom att studera film är inte något som jag brukar göra och det ställer på många sätt sina egna krav. Som läraren Jonas Svegland sade: "Det är skillnad på att konsumera och analysera". Förhoppningsvis fastnar inte jag i den fällan och kan dra paralleller till vårt arbete.

  "Desmond och träskpatraskfällan" (2006) - av Dockhus är en Stop Motion-långfilm som handlar om Hallonskogen och dess innevånare. 


Den enda Stop Motion-långfilmen som gjorts i Sverige.

  Filmens har en sammanhängande historia, men bryts upp av små flashbacks där djuren i filmen minns tidigare händelser i deras samhälle. Detta fungerar minst sagt relativt bra, stundtals tappar man bort vad som är nutid och vad som är en tillbakablick. Måhända kunde dessa återblickar ha karaktäriserats av en annan säsong, vilket är mycket tidskrävande dock.

Den kvinnliga hantverkar-elefanten, min favorit i denna film.

  Rent grafiskt och konceptmässigt är filmen mycket imponerande. Varje karaktär har ett eget hem som är designat för att representera personen utifrån persondrag. Detta är en härlig känsla för detaljer som jag väldigt gärna vill lära mig mer om.

  Hallonskogen i sig är vacker och mycket välgjord. Bara känslan av att behöva skapa individuella träd ger mig både ångest och en känsla av stolthet över att även jag kan göra dylika saker.

  Det börjar kännas som om grafikern är mer än behövd inom Stop Motion, särskilt inom den konceptuella delen. Hade vi skapat något bara för att det är snyggt (en aning subjektivt), så hade vi antagligen inte varit särskilt nöjda. 

Relativt simpel teknik, med vacker & välgjord scenografi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar