måndag 17 december 2012

Workbook - 14/12 - Block 4 börjar.

Spånande av frågeställning.

  Den första dagen på det sista blocket i min tematiska fördjupning börjar hårt och krävande. Vad som vid eftermiddagen kändes som en riktigt pers började stegvis lösa sig.

  Jag vill jobba med webbdesign, från en grafikers synpunkt. Hur sidor designas, både vackert och så att folk, utan större svårighet eller krav på förkunskaper, kan nyttja dem.

Think bubbles, för att ta reda på vad som jag egentligen vill göra.

  Min nuvarande frågeställning är som följer:

ME1407 Tematisk fördjupning HT2012 - Joakim Klebe
0708 53 88 35jckjck86@gmail.com

Handledare:
Jens Sjöberg & Pirjo Elovaara

Workbook: qqqq

Bakgrund:
Jag har länge önskat lära mig hur man kan designa hemsidor utifrån en grafikers perspektiv. Exempelvis hemsidor som Winston med väl uppstyrd typografi och väl nyttjade effekter .
Vidare önskar jag även reda vad som krävs av en webbdesigner för att kunna arbeta som ett team med alla de inblandade i utvecklandet av en hemsida.

Frågeställning:
Hur kan arbetsprocessen se ut för en webbdesigner inom arbetet med färg, form och layout?

Syfte:
Som grafisk formgivare är det viktigt att vara mångsidig och att se möjligheter. Webbdesign är ett område som grafisk form kraftigt berör, men avståndet mellan området och den regelrätta koden känns stundstals avsevärt. Mitt syfte är att ta reda hur stort detta avstånd faktiskt är och om det kan förminskas.

Vidare är det essensielt att veta hur processen inom utvecklandet av en hemsida kan se ut ifrån en grafisk formgivares perspektiv inom färg, form och layout.

Kunskapsmål:
Efter avslutat block ska jag ha kunskaper i hur en grafisk formgivares arbetsprocess kan se ut, i samspel med webbutvecklare och ha koll de krav som ställs de grafiker som önskar utveckla hemsidor i praktiken.

Research:
Vad gör en Art directorav Clara Block Hane, Sara Teleman och Rebecka Tarschys

Metod:
Genom litteratur inom ämnet ska jag en förståelse för hur en grafisk formgivare kan framställa sina hemsidor och sedan pröva att designa dessa hemsidor utifrån den kunskap som jag finner.

Jag kommer studera och analysera ett antal väl designade och användarvänliga hemsidor.

Vidare önskar jag kontakta en grafisk formgivare, eller till och med Art director, en webbbyrå för att en inblick i det dagliga arbetet som grafisk formgivare.
Riskanalys:
Då ämnet är väldigt stort lär bland de största riskerna vara att hitta relevant och konkret information inom ämnet.

Vidare så är mina kunskaper inom kodande en aning begränsade. De kunskaper som jag besitter är inom HTML, CSS samt lite Javascript. Detta kan ses som en svaghet då jag ännu inte besitter regelrätt kunskaper för att skapa de hemsidor som jag designar.

Redovisning:
En visuell presentation av mina insikter, min process, mina slutsatser samt en
sammanställning av mina erfarenheter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar