fredag 21 december 2012

Workbook - 21/12 - Delmål & Litteratur

Fellow Designers arbeten, riktigt imponerande.

  Ett mer eller mindre konstant problem som jag har som Digital Bildproduktions-elev är den regelrätta frågan var ens kompetensnivå egentligen ligger. Vad kan jag? Vilka arbetsområden har jag dugliga färdigheter till att söka arbete inom?

  Styrkorna med att gå en utbildning där men kan lite av varje är alla de möjligheter som finns med många olika kunskaper, men samtidigt: Vilket yrkesområde kan jag med trygghet söka?

  Det sämsta man kan göra är definitivt att nedvärdera sig själv, det är jobbigt nog som det är. För att besvara den möjliga svaghet ska jag detta block ta reda på hur arbetsprocessen kan se ut för, i detta fall, en webbdesigner.

   Jag kan en del Html och Css men kan knappast kalla mig för en webbutvecklare, möjligen en webbdesigner eller grafiker. I två tidigare projekt har jag varit grafiker inom webbdesign. 

  Den första gången var en skoluppgift där vi var totalt åtta stycken grafiker som nästan inte hade någon kontakt med webbarna (läs: de som kunde koda) och projektet var lite av en ostrukturerad katastrof i mina ögon.

  Den andra gången var jag ensam grafisk formgivare med en kund som inte riktigt visste vad den ville ha, men styrkan denna gång var två mycket arbetsvilliga webbutvecklare som jag lärde mig mycket av. Hemsidan lanserades och jag kan inte annat än minnas hur förbaskat bra vi tre jobbade mot slutet av projektet.

  Jag lärde mig mycket, bland annat att jag inte vet ett dugg om webbdesign, detta måste åtgärdas. Att skapa en hemsida är inte som att skapa en grafisk profil eller en häftig design. Det ska användas, det ska fungera och det ska gå att begripa. Vidare så ska jobbet och designen görs verklig av någon annan med hjälp av en slags magi (det vill säga kod) och om jag inte sätter mig in i kod-trollkarlarnas värld så kan jag lika gärna lägga av nu. Ska det göras så ska det göras rätt.

  Det sagt, en mycket stor fråga kvarstår, kan alla grafiker som jobbar med webb koda? Är det inte en stor fördel? Jag måste kontakta grafiska formgivare, gärna art directors, som arbetar med webb och få svar på mina frågor.

Delmål fungerade så bra i det förra blocket så att det vore dumt att inte ha dem igen.

  Mina tankar går kring föreläsaren och webb-art directorn Martin Nihlen från NOC-web, som jag faktiskt redan gjort en intervju med till vår skoltidning. Jag kan inte tänka mig att han skulle ha något emot en intervju, hoppas bara han har tid med mig.

  "Vad gör en Art director" är en härligt givande bok och några svar på just den frågan har börjat komma upp redan nu.

"Vad gör en Art Director? Jo, han/hon gestaltar idéer."
-Lars Hall, en av författarna av boken "Vad gör en Art Director" (Sid 7) 


Dock är jag inte säker på att jag kan leva upp till dessa.


"Att det är mysigt på vägen är viktigare än resultatet i Sverige. I alla andra länder som jag arbetat i fokuserar man på resultatet "
-Joel Berg, Art director inom mode & design, om arbetsprocesser i Sverige kontra utlandet. "Vad gör en Art Director" (Sid 34) 


Om inte annat så ska jag i vilket fall försöka.

"Att bygga upp en bakgrund till kvinnan som bär kläderna -vad läser hon -vart reser hon - kan vara ett sätt för att ta reda på hur man ska göra."
-Joel Berg, om hur ett konceptande av den karaktär som bär kläderna kan ge driv och syfte. 
"Vad gör en Art Director" (Sid 35) 


Jag är nyfiken på om jag kan få en aning mera grepp om branschen som produkt av detta block.

Vidare skisser på Sabrinas logotyp, än har jag inte gett mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar