måndag 17 september 2012

Workbook - 17/09



  Spenderar dagen med att försöka få rätsida på det teoretiska inom denna krus.
Räcker det med intervjuer av olika tidningar eller måste jag stödja mig på forskningslitteratur
(som jag inte kan hitta)?

  Finular på att göra ett antal telefonintervjuer med DN & Svd med flera.
Man får väl hoppas de har tid med mig?



  Lånade "The web designers IDEA BOOK" från skolans bibliotek. Det är så man blir riktigt sugen på att dedikera ett block till att försöka bli webbdesigner... eller ska man försöka skaffa fyra veckor till på Sydöstran?




  Hittade även ett antal härliga böcker i hubben, en av dem som faktiskt ställer en rak fråga som jag har frågat mig själv i snart sju år...
Börjar undra om det finns böcker om redaktionellet arbete?


---
  Har hittat en möjlig lösning på detta dilemma, eller i vilket fall otroligt intressanta böcker.

  "Samspel Bild Text" samt en bok som ställer den fråga som jag ställt i snart sju år: "Vad gör en art director?". Undrar fortfarande om det yrket är något för mig, det låter i vilket fall väldigt lovande och minst sagt spännande yrke.

  Egentligen har jag väldigt dålig koll på vem som är en AD och som verkligen inte kan kalla sig det? Jag minns att att Martin & Anders från Södra Esplanaden kallade sig art directors, men jag tror inte att man direkt måste vara som dem för att kalla sig art director...



  Ett verktyg jag verkligen kan rekommender är Evernote, för att snabbt fotografera och dokumentera arbetet. Den synch:ar direkt med datorn och allt man fotat med appen finns där, helt utan att behöva lägga tid på att ladda över bilder eller bära runt på en extra kamera.

---

  Handledningen var betydligt mera uppfriskande denna gång och jag känner mig redo för att fortsätta vidare, forska, utvecklas och kämpa på! Pirjo och Jens kunde efter ett tag få rätsida på min förvirring och rent konkret förklara vad som önskades av mig.

  Figuren ovan var det som fick proppen att lossna, i cirkeln ovanför kvadraten är mitt intresseområde, under mina val. Till höger de externa parterna. Hur påverkas jag av dessa? vad kan jag göra, vad kan jag inte påverka och hur känner jag inför detta?




  Det känns lite som om man fått nya ögon under den gångna veckan. Artikeln ovans val av en fet gemen rubrik uppskattar jag nu som ett ganska risigt designval ur läsbarhetssynpunkt. 
  Den hängde i hubben, kunde inte låta bli att känna hur läsbarheten sved i mina ögon. Sydöstrans nyttjande av Minion Pro känns avsevärt mera motiverad för en rubrik. 
Inte heller är jag helt kär i ingångar i textstaplar heller... indentering och mellanrubriker är mera min melodi, men jag borde kanske leta efter några flera referenser än Sydöstran?


Veckans motto? Pirjos summering av min tillvaro. Känns belagt med en hel del sanning och troligen rätt så nära hur spänd jag varit de senaste åren på den här skolan. Så: Ja, varför inte?  



1 kommentar:

  1. Gött att du öser på med bilder, idéer, reflektioner och att få se vad du gör.

    Mer kaos!
    /Jens

    SvaraRadera