lördag 15 september 2012

Workbook - 13/09


Nystart på denna dag, gårdagens problem ett minne blott.



Steve Jobs biografi äger, inget spel på min dator eller låt på min mobil kan mätas med att läsa denna bok.

Även om den är en tung kloss att pressa ner i min väska och bidrar med en hel del extra vikt är den verkligen saknad när jag inte ta med den.

Den får mig att tänka på en intervju jag såg med Steve Jobs, kanske tiden efter han skapade skapade sitt företag Next runt 1994. Han sitter bakom ett skrivbord, i en icke ljussatt miljö och talar rent spontant om livet, om de som vågar göra något och de som spenderas sin tid med att låta bli.

Han berättar en historia om när han var liten och ville göra ett teknikprojekt. Han hade inte delarna så han ringde helt enkelt upp Bill Hewlett från Hewlett Packard (HP) och bad om att få delarna. Sälvklart fick han dem och ett sommarjobb som bonus.

Rent konkret ville han säga att samhället lär oss var gränserna sitter, att vi ska hålla oss inom dem. Men om man ser till helheten är vår verklighet skapad av vanliga människor som oss och vi kan göra vad de gjort och mer.

Ärligt talat tror jag detta är en av de bästa intervjuer jag sett, inget teknikpitchande eller säljsnack, bara ren visdom.

"I have never found anyone who did not want to help me when I asked."

TANKA (förlåt -köpa):

Steve Jobs: Secrets of Life
 -Timeless words of wisdom
---


Ett riktigt bra avslut på en krävande och omställande vecka! Nu känner jag mig peppad på att fortsätta nästa vecka, vilket är passande för de har skvallrat om ett högre tempo och jag ska arbete en timme mera i veckan.



Vi gjorde upp om att jag ska jobba tis-fre hos Sydöstran och vara Måndagen i skolan. Jag vill inte löpa risken att misslyckas med mitt syfte -forskingsdelen i synnerhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar