måndag 14 oktober 2013

Skyltannons till far.

Den gamla annonsen, ingen elakartad feedback nu.

Far min bad mig skapa en ny  fönster-annons till hans butik, varför inte liksom? Min spontana idé är att bruka formspråket av hans maskot (väldigt 90-tal) som en slags schablon för varumärket.

Steg ett var att skapa en vektorbaserad version av hans nuvarande tvättbjörn för att se om det ens finns plats för att ha ett textbudskap i figuren. Jag vill hålla budgeten så låg som möjligt inom detta projekt men samtidigt inte alls ge en skräpig känsla eller vara för tråkig.

Enkelt, va?     

Måste bli mera läsbart.

Efter en hel mängd testande och test-printande var det uppenbart att annonsen måste bli tydligare. Läsbarheten behövde förbättras, samtidigt som att ett allt för enkelt upplägg låg i riskzonen för skulle bli för tråkigt.

Här kom min karta med typsnitt till hjälp, bara att slänga fram och testa från lista. Ingen oro för licenser eller sånt trams.

Känns närmare på något sätt?

Börjar tveka mera på figuren...

Annonsen känns som den är på plats, nu ska vi se vad far själv anser. Dock börjar jag efter allt det här jobbet med annonsen tvivla lite på idéen med själva figuren. Svårt att säga också, bilden ovan är egentligen bara en digital mock-up eftersom jag vill göra den i större pappersform. Kanske behöver jag tänka om lite på den punkten eller så gör den helt enkelt sitt jobb syns bättre? 

Det blir lite så här har jag märkt, den första tankarna utvecklas och man blickar tillbaka på de äldre delarna och tvivlar lite. 

That is why I love this jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar