tisdag 15 januari 2013

Workbook - 15/1 - Block 4 - Sammanfattning & Avslut

Dessa har hjälpt mig mycket, inte bara för att hålla fokus, utan även för att påminna mig om att det går framåt.

  Sammanfattning - Block 4 -  Hur kan arbetsprocessen se ut för en webbdesigner inom arbetet med färg, form och layout?

  Ett mycket självständigt block har kommit och gått, tidig tvivlan utvecklades till mindre frustration som sedan landade i slutprodukt som jag faktiskt är riktigt nöjd med.

  Vecka 1: 

  Processen påbörjades med en mindmap över vad jag egentligen ville fokusera på. Detta är andra eller tredje gången som denna teknik reder ut mina frågetecken med råge.

  Redan tidigt i processen kände jag mig en aning vilsen inom termerna för området webb, så jag påbörjade läsandet av "Vad gör en Art director" samt även "The Web designers idea book". Intressant nog så fann jag vatten på min kvarn då jag upplevde att många Art Directors kände ett behov av syfte, koncept och sin egen prägel i sina produktioner.

  Vidare så satte jag upp delmål för detta projekt, vis av hur bra de fungerat i det förra blocket.

  Som vanligt så tvivlade jag på om dessa böcker var det rätta valet för min frågeställning, men jag gjorde mitt bästa för att bara köra på och inte tänka för mycket.

   Vecka 2:

 Webbdesign är ett enormt stort ämne och då menar jag inte bara mängden yrken och områden som sammanfogas. Att man väldigt ofta måste acceptera att arbete man gör inom dess ramar ibland måste fullföljas av någon annan. Detta ställer krav inte bara på social kompetens utan även behovet av att kunna släppa taget.

  Jag fick under denna vecka tag i förtaget Dreamscapes bild av hur en grafisk formgivare kan arbeta. Det hela kändes en aning bekant och det var först mot slutet som jag sparkade en aning bakut. Som de ser saken så lämnar nästan grafikern in sitt arbete till utvecklarna (som tidigare nämnt: tänk film-framkallning) och så enkelt var det. 

  Personligen anser jag att närheten mellan webbutvecklaren och webbdesignern är bland det bästa som kan hända för ett projekt. 

  Jag gjorde även slag i saken denna vecka om kontaktade ett antal personer inom branschen.

   Vecka 3:

  Så kallade "alignments" och "grids" intresserade mig så jag designade om min hypotetiska hemsida. Skisser på wireframes framställs. Jag spekulerade i hur syftet med sidan måste reflekteras i dess innehåll och utförande.

  Jag fastnar för författaren av "Web designers idea book":s fokus på hur repetition kan främja en hemsidas användbarhet. Vidare så studerar jag och  utvecklar en karta med webb-säkra typsnitt.

  Mockups påbörjas och göras senare om till skaleninga ditto -ett misstag som jag inte borde göra vid detta laget (kan jag tycka).

  Sidan börjar, sakta, att kodas i praktiken. 

   Vecka 4:

  Intervjuer med Martin från Noc-webb och Bengt Hammeri ifrån Winston utförs. De är bägge överens om behovet av kontakt och struktur, men Martin anser att en designer i vilket fall ska förstå grundläggande kod.

  En webbutvecklare vid namn Amber Weinberg styrker Martins påstående i att en designer bör kunna lite kod, annars är man vad hon kallar bara en "Pixel pusher".

  Bit för bit börjar hemsidan falla på plats och jag inser att detta projekt har fortgått sen tryckeri-kursen under det andra året här på BTH. Motivationen för kod återkommer, känns bra.

15/1:

  Jag har som bekant aldrig kommit såhär långt inom webb-sammanhang tidigare och det känns riktigt bra. Beträffande processen kring hur en webbdesigner arbetar så fann jag sammanfattningvis att den är mycket lik min uppfattning kring hur en grafisk formgivare ska jobba. Då med research, kundkontakt och koncept. 

  Det som ska sägas är att jag är en sån person som anser att grafiska formgivare och webbdesigners nödvändigtvis inte alls är samma yrke. Självklart kan det vara det, men vi får inte glömma de arma utvecklarna inom webb som får ett litet helsike i att återskapa den smått subjektivt "snygga" skapelse som kan komma ur trångsynthet till deras yrkesroll.

  Kortfattat så är jag av åsikten att det är en mycket stor fjäder i hatten att kunna en viss mängd kod som designer inom webb, kanske inte skapa php-dokument och dylikt, men i vilket fall kunna självständigt uppdatera och i mindre mängd bygga på sidor.

  Vidare så tror jag på grupp-dynamik och stor distans mellan utvecklare och designers (för att inte tala om kund) ger, i mina ögon , alltid ett sämre resultat.

  Jag har lärt mig mycket under denna tid, exempelvis har jag aldrig arbetat med php tidigare och jag känner mig riktigt motiverad inför kandidatarbetet.

  Undrar om man förväntas skriva workbook då med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar