tisdag 1 januari 2013

Workbook - 1/1 - Mockups på gång.

Mönster i alla dess former intresserar mig.

  Det talas i litteraturen om värdet av repetition och dess värde för att användaren ska känna sig hemma i sidans bekantskap. Bra repetition leder uppenbarligen till att sidan upplevs som lättförstådd, samtidigt som jag kan tänka mig att dålig ditto nog kan framstå som otroligt grå.

  Webbdesign handlar om funktion och inget annat, i min åsikt, är det vackert men oanvändbart har man misslyckats. Detta är nog den som driver mig som allra mest inom denna konst. Utmaningen, syftet och känslan av att andra både ser och använder det man skapat är obeskrivbar.  

Adobe Illustrator är bra, men en aning kantigt i min smak.

"Design that contains repetition becomes unified ... A huge benefit of repetition is predictability. The user will learn to expect certain things if a sites design maintain the key elements in a consistent way."
- Patrick McNeil (Sid 24)

  Indesign, photoshop och illustrator är webbdesigners allra bästa vänner. Lustigt nog kan de alla inte göra allting, utan det bästa sättet jag funnit i mitt arbete är att växla kontinuerligt mellan de olika efter behov.
Jag skapar vektorgrafiken i Illustrator, utsmyckar den i Photoshop och mockupp:ar den i Indesign.

En aning mera applicerade av färger gör sitt.

Tydliga kategorier och navigeringsträd känns essentiellt.

Spalter är fräscht och lite av en arbetsskada från min tid på Sydöstran.

En produkt från tio-veckorsprojektet från förra året.

    Typografi på webben är ett kapitel för sig. Alla fonter syns inte på alla plattformar, browsers och operativsystem. De som man i regel satsar på att nytta är de som fungerar på Mac och PC, 
i vilket fall i min erfarenhet. 

  Under förra årets tioveckors-projekt stod jag inför uppgiften att finna vilket utbud som det fanns för vilka typsnitt som skulle kunna fungera utan att kräva så kallad embedding. För att besvara det behovet skapade jag kartor med webbsäkra typsnitt. 

  Inte fel alls att ha workbook, nu har jag en chans att både nyttja och visa mitt arbete från förr.

Visserligen kan man embedda fonter, men en bra grafiker kunna arbeta med vad som finns tillgängligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar