söndag 30 oktober 2011

Möjligheter.







Livet har verkligen förändrats sen jag flyttade till Karlshamn.
Måhända är detta något som säger sig själv när någon flyttar
ifrån Stockholm till Karlshamn. Jag har faktiskt fått många
färggranna reaktioner på min närvaro, allt ifrån avsmak,
intresse, till och med ett antal (ytterst få) fall av beundran.
Så vad gör jag här? Det rakaste och mest korrekta svaret är
att jag utbildar mig på den tekniska högskolan som ligger i
staden. Detta vore ett extremt torrt sätt att uttrycka sig och
inte alls min smak. Jag är här inte bara för att studera utan
även för att den här staden ger mig så otroligt många fler
möjligheter än vad Sveriges huvudstad gör.

Innan jag flyttade ner så arbetade jag bland annat som
mingelfotograf på en nattklubb i Stockholm. Detta var mitt
försök till att ”gå den långa vägen”. Jobbet var stressigt, tiderna
ansträngande och arbetsmiljön rent horribel. Ofta fick man
stå ut med hot, otrevliga och oberäkneliga människor -ibland
till och med våld. Min så kallade chef träffade jag bara ett
fåtal gånger under öronbedövande musik. Efter vägrad
betalning på ostadiga grunder kände jag att det var nog,
”den långa vägen” verkade kantad av misär.



I bagaget hade jag då en serie sporadiska mediajobb
som rotade sig hela vägen tillbaka till min tid som
sjuttonåring, samt en gymnasieutbildning. Inte en käft
brydde sig om min vilja att lyckas, bara att jag
saknade erfarenhet och/eller högskoleutbildning.

Alla försök till att slå sig fram bemöttes med motstånd.
Sökandet efter en startbana, en infallsvinkel till branschen,
artade sig till att möjligen bli fotoassistent? Frågan som
uppstod då jag till slut kom i kontakt med en människa var:
”Hur många års erfarenhet som assisten har du?”.



Istället för att vidare tolerera mitt underläge bestämde
jag mig för att skaffa mig kunskaper som skulle kunna
vända på hela situationen. Till Karlshamn flyttade jag,
började en teknisk högskola och skaffade min första egna
lägenhet. Efter fyra långa år av sökande fann jag änligen
utbildningen som passar mig med en plats som faktiskt
är tacksam för alla unga människors visioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar