måndag 20 juli 2009

"Förloraren ger upp"

"He who dares wins."
Ett bra ordspråk tycker jag, men att våga göra något är en sak och att se alternativen är något helt annat.

En vän till mig sade sin egna filosofi som troligen skulle kunna rivalisera det gamla brittiska ordspråket.
"Den som ger upp förlorar."
Vackert, inte sant?
Först höll jag inte med, mycket händer efter varje försök i det här livet. Man kritiserar sig själv efter misstag, man ser andra lyckas bättre, man försöker sig på något lättare, kort sagt: listan kan göras lång.
Men om man aldrig ger upp och kämpar på blir allt bra då?
I den bästa av världar tror jag det, men jag är allt annat än euforisk
(men jag försöker i alla fall att inte vara pessimist).

Jag tycker dock att varje försök är värt något och att förkasta är bland det sämsta man kan göra i det här livet.
"Ingenting blir gjort om man inget gör"
Den kom jag på här och nu, faktiskt.
En aning sämre och inte särskilt informativ men rätt okej.

Det vill säga om man hoppar över att det är en dubbelnegation i den..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar