onsdag 23 oktober 2013

Annonserna i all sin prakt.

In real life.

Idag sattes annonserna upp i butiken, jag passade på att fotografera invigningen. Dom syns faktiskt bättre än vad jag hade väntat mig och det ska bli spännande att se om de ger något märkbart resultat inom den närmaste tiden.

I vilket fall har jag haft riktigt kul när jag framställt dessa annonser. Nuförtiden kan jag kartlägga de yrkesroller som jag tagit på mig under det här projektet, från copywriter till idéutveckling, och hela grejen blir lite av ett så kallat proof of concept.

En lite, i min åsikt, udda placering av denna annons...

...Men visst syns den bra där?

tisdag 22 oktober 2013

Ögonblicket optik Ab:s annonsjobb: avklarat.

Klipp och klistra, som ett proffsdagis?

Med vissa påtryckningar om att annonsens färdigställande sätter jag nu in en lite högre växel. Som tidigare nämt vill jag inte landa på ett resultat som kan upplevas som under det önskade tak som jag personligen strävar efter. 

Dock är detta en väldigt bra övning i att anpassa sin arbetstid till främjande av arbete för av kunden satt deadline.

I brist på färgprinter kan man lägga till i efterhand.

Vidare saknar jag en hel del verktyg för att fullfölja en riktigt påkostad annons (spoiler: färgprinter). Jag ser detta lite som en utmaning och jag designade produkten utifrån dessa begränsningar.

Sammanfattningsvis är nu logotypen är nu vektorbaserad inför framtida potentiella utökningar och jag anser inte att min slutgiltiga produkt bryter emot några satta designmallar för Ögonblicket optik AB.   

Storformats-annons = klar.

I framtiden ska jag göra ett besök och ordna lite bilder ifrån butiken, för min portfolio.

Baksidan får hålla till godo med en A3-version.

A3-version.



onsdag 16 oktober 2013

Tvättbjörnen får äntligen tala.

Nytt möter gammalt.

Bror min kom med det bra förslaget att bruka fyra stycken A4-papper för att göra annonsen större. En riktigt bra idé! Faktum är att jag har erfarenhet av precis det utförandet från min tid som stop-motionkreatör och det var inga svårigheter då så varför skulle det vara det nu?


Jag röstar på den vänstra...

Jag reformerade formatet till fyra stycken stående a4:a (detsamma som en a3?), lite pillande med fonterna och vissa tecken sen var vi på hemmaplan igen.

Under natten försökte jag utveckla idéen till ett mindre koncept och nu ska jag försöka pitcha in att annonsen är en pratbubbla för tvättbjörnen. Då självklart komplett med samma blåa outline.  


Tvättbjörnen har en röst, efter nästan 30 år...!


måndag 14 oktober 2013

Skyltannons till far.

Den gamla annonsen, ingen elakartad feedback nu.

Far min bad mig skapa en ny  fönster-annons till hans butik, varför inte liksom? Min spontana idé är att bruka formspråket av hans maskot (väldigt 90-tal) som en slags schablon för varumärket.

Steg ett var att skapa en vektorbaserad version av hans nuvarande tvättbjörn för att se om det ens finns plats för att ha ett textbudskap i figuren. Jag vill hålla budgeten så låg som möjligt inom detta projekt men samtidigt inte alls ge en skräpig känsla eller vara för tråkig.

Enkelt, va?     

Måste bli mera läsbart.

Efter en hel mängd testande och test-printande var det uppenbart att annonsen måste bli tydligare. Läsbarheten behövde förbättras, samtidigt som att ett allt för enkelt upplägg låg i riskzonen för skulle bli för tråkigt.

Här kom min karta med typsnitt till hjälp, bara att slänga fram och testa från lista. Ingen oro för licenser eller sånt trams.

Känns närmare på något sätt?

Börjar tveka mera på figuren...

Annonsen känns som den är på plats, nu ska vi se vad far själv anser. Dock börjar jag efter allt det här jobbet med annonsen tvivla lite på idéen med själva figuren. Svårt att säga också, bilden ovan är egentligen bara en digital mock-up eftersom jag vill göra den i större pappersform. Kanske behöver jag tänka om lite på den punkten eller så gör den helt enkelt sitt jobb syns bättre? 

Det blir lite så här har jag märkt, den första tankarna utvecklas och man blickar tillbaka på de äldre delarna och tvivlar lite. 

That is why I love this jobb.

fredag 4 oktober 2013

Hdr-coaching.

Med AEB-läget går det som en dans!

Efter att ha fått lite bra tips av en vän gav jag mig på hdr-fotandet igen, nu med hjälp av 
"auto exposure bracketing" som talar om för kameran att skapa tre olika exponeringar.

Som gjort för det syftet eller hur? Att bruka timer-läget har en viss fördel i och med att bilderna inte alls blir suddiga, dock tar det lite extra tid.